Saturday, August 20, 2011

maaf abah...


tadi tengok 1 video pasal bapa.. pasal seorang bapa yang bisu pekak tapi sayang sangat pada anak perempuan dia. terus teringat kat abah. terasa betapa berdosanya aku terhadap abah. aku jarang hargai dia, jarang tunjukkan aku sayang dia. memang nangis betul-betul tengok video td. banyak cerita pasal abah terimbau semula..

  • aku selalu rimas kalau abah tunjukkan kasih sayang dia berlebihan. contoh, dia susah nak lepaskan aku keluar seorang diri kecuali dia yakin dengan aku. selalu adik aku kena temankan. nak drive seorang balik kampung pun dia tak bagi. 
  • sejak kecil, memang nampak dia lebihkan aku dari adik-adik yang lain. dia pernah cakap, "abah sayang along lebih dari anak-anak abah yang lain". terharu...
  • harapan dan pandangan dia pada aku selalu tinggi. selalu anggap aku paling pandai, paling cantik, paling bagus dalam hati dia... kadang-kadang takut kecewakan dia.
  • abah selalu rasa aku ini masih kecil. dia masih layan aku seperti budak perempuan yang masih perlukan perlindungan dia. susah sangat masa nak minta izin berkahwin dulu. makan masa setahun juga pujuk. tapi bila mak pujuk dan cakap, aku dah 26 tahun baru dia bagi. rasanya baru tersedar aku sudah cukup besar panjang.
  • tiap kali aku balik kampung, mesti ajak aku pergi pasar malam. sebab dia tahu aku suka sangat-sangat pasar malam. padahal kalau aku tak ada, dia tak pergi pun.
  • mak pernah cerita, sejak aku kerja jauh ni, kadang-kadang dia duduk berdua dengan mak dan imbas balik cerita-cerita aku masa kecil, nampak dia rindu sangat pada aku.. sebab aku jauh.
  • abah kalau rindu pada aku, mesti dia suruh mak call aku tapi dia jarang nak cakap. mak jer la sembang panjang lebar dengan aku. tu cara abah beritahu yang dia rindu nak tahu berita pasal aku.
  • sudah tua begini, di usia 26 tahun ini.. abah masih panggil aku 'anak abah' atau 'manja'. kadang-kadang segan sebab depan-depan saudara pun dia panggil macam tu.
  • baru perasan aku ini macam abah. suka tunjukkan kasih sayang pada orang yang disayang. kadang-kadang secara berlebihan sangat.

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

No comments:

Post a Comment

~ cerita HaTi aku ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...