Tuesday, December 27, 2011

Magneto - Mencintaiku


Jauh sudah kujalani
Kisah cintaku yang penuh berduri dihati
Saat ku hancur dan rapuh
Ku tak yakin lagi cinta di dunia ini

Hari-hari kulalui
Tanpa ku sadar ada yang masuk hatiku
Banyak yang inginkan dia
Dia yang tercantik hingga luluhkan hati

Yang tulus mencintaiku menyayangku
Memahami setiap nafasku
Saatku yakin dia lah milikku
Sungguh engkau sempurnakan hidupku

Dan Tuhan masih menyayangi aku
Ia beri kau untukku

Tanpa pernah kusadari
Sempurnanya hidupku

             dengar lagu nih, teringat tunang tersayang. bait-bait lagu ni macam menggambarkan hidup aku. banyak dah yang dia buat untuk aku. semalam cuma rancang keluar beli cincin di habib jewel ampang point. dan aku akan stay hotel dan balik muar sendirian hari ini. tapi sekali dia dengan baik hatinya terus hantar aku balik muar semalam. wah! terkejut, terkesima dan cair lagi dengan dia. ina jatuh cinta lagi dan lagi pada sayang. sanggup betul dia buat macam tu untuk aku. dan pagi tadi hantar dia ke stesen bas. semoga dia selamat dalam perjalanan. ameen.
                banyaknya yang abang dah korban untuk ina. dia hantar macam tu jer. tak sempat pun balik hostel dia ambil baju dan kelengkapan. rasa terharu sangat-sangat dia buat macam tu. tak sabar kan sayang majlis kita bulan 8 nanti? tak sabar nak hidup berdua dengan sayang. ingat selalu tau, ina sayang abang, cinta abang sangat :)

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, December 21, 2011

Wednesday, December 14, 2011

Hari Tanpa Kata ++9: Watch Your Next Step!



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Friday, December 9, 2011

Langkah Seterusnya.. mungkin ini bahagia abadi untuk aku.. dan dia.

        hujung minggu ini akan hadiri kursus pra-perkahwinan di pejabat agama dengan si dia. tercapai juga hasrat menghadiri kursus tu bersama dia. lebih bermakna kan? minggu lepas pun dia datang bersama famili dia untuk penetapan tarikh nikah dan kenduri. jadi dah di tetapkan kami akan bernikah pada 23 ogos 2012 (khamis malam jumaat) dan kenduri kahwin sebelah aku pada 01 disember 2012. manakala sebelah dia pada keesokan harinya. yerla.. rumah dekat kan.. senang sekali harung jer.. lagipun memudahkan sedara mara datang memeriahkan majlis.


        dalam kepala ni dah macam-macam benda fikir pasal persiapan majlis. baru fikir aku dah penat. belum lagi majlis nya.. oh ya! aku nikah awal sebab nak kan surat nikah untuk aku mohon pertukaran tempat kerja pada bulan september nanti. harap-harap permohonan akan diluluskanlah.. semoga segalanya akan dipermudahkan olehNya.
        takut, gementar, risau, gembira, sedih, teruja.. semua ada dalam hati ni. aku harap dia lah yang terbaik untuk aku. aku dah tak nampak siapa lagi yang sayang aku dan boleh jaga aku dengan baik selain dia. lagipun dah hampir 6 tahun bercinta.. tak sanggup nak bermula semula. harap Allah tetapkan hati aku.. dan semoga hanya bahagia menanti kami nanti hingga akhirnya.
         kenapa ya makin dekat hari, aku makin gelisah? macam ada yang tak kena? semua bakal pengantin memang rasa apa yang aku rasa ya? memang rasa seronok tapi hati rasa tak best.. mungkin sebab aku akan bertukar title jadi isteri orang.. aku akan jadi orang lain. lebih banyak tanggungjawab aku kena fikir selepas itu. dah bersediakah aku? huhu... :(

p/s : abang, maaf buat abang marah malam td.. rasa gelisah ini la yang ina tak tau macammana nak beritahu abang semalam.. abang, tolong redakan hati ina... :(

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, December 7, 2011

Hari Tanpa Kata ++8 : Two Faced - Dilemma



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Thursday, December 1, 2011

Hari Tanpa Kata ++7 : let you go



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, November 23, 2011

Saturday, November 19, 2011

Yang Terakhir Kali... Mungkin.



       ahad ni adik dah nak pergi arau, perlis. dah oleh kerana esok juga aku akan balik kampung, jadi tadi pukul 10 malam dia datang hantar hadiah yang dia kata tu beserta hadiah yang dikirim oleh kawan dia, antara anak murid aku yang paling rapat. termasuk adik, ada 3 orang la pelajar yang paling rapat.. jijie (adik), shikh dan atiyah. pelik sebenarnya macam mana boleh rapat. mungkin sebab aku selesa sangat dengan mereka. aku boleh sembang macam kawan walaupun sebenarnya mereka anak murid. terima kasihlah kepada fb kerana merapatkan hubungan kami. ouh.. hadiah yang dimaksudkan ialah....

ni hadiah jijie bagi sempena dia nak masuk uitm.
 tau dia kata nak bagi set keychain, tapi tak sangka sebanyak ini! haha

yang ni pula shikh bagi sempena harijadi aku. 
dia pass pada jijie untuk bagi pada aku
sebab dia dah masuk daftar ke uitm jengka rabu lepas

terharu sangat-sangat atas ingatan mereka terhadap aku
sampaikan belikan hadiah sempena mereka nak masuk uitm :)

yang ni atiyah bagi. dia buat sendiri kerongsang ni. 
cantik kan? aku suka sangat.
lagi-lagi yang warna pink tu. dah lama dia bagi, 
tak silap 3 minggu lepas. juga sempena hari jadi aku :)

yang ni hadiah jijie bagi hari itu, laptop skin. haha juga sempena harijadi... 
ada aku cerita di sini. haha

       kadang pelik kan, rasanya kita ni biasa-biasa tapi tetap ada orang yang suka dan sayang. bertambah-tambah istimewa bila orang tu juga memang kita sayang... tapi harijadi kali ni memang paling best la! sayang korang sangat!
        akhir-akhir ni, sembang lama sikit dengan adik. sedih sebab dia dan shikh dah tak ada di muar. rasa sedih tu sama macam rasa sedih aku semasa kawan aku dipindahkan ke  sekolah lain. rasa keseorangan di muar ni. mujurlah aku dah nak balik kampung esok, jadi tak la terasa sangat.
          harap, ini bukan harijadi terakhir bersama mereka. dan semoga mereka tak lupakan aku kan? apapun doa aku sebagai cikgu dan kakak.. semoga mereka bahagia, berjaya di dunia dan di akhirat. ameen :) sayang korang lebih!

p/s : bagi adik kek secret recipe. indulgence dan blueberry cheese. seronok tengok dia gembira. mungkinkah ini kali terakhir akak jumpa jijie? i hope not. goodbye, dear. jangan lupakan akak. jangan cari kakak lain ok, jijie dah janji kan? :'(


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, November 16, 2011

Monday, November 14, 2011

Aku macam mak, tapi aku seperti Abah

kadang-kadang diri kita ni dipengaruhi oleh persekitaran dan juga genetik.. haha bila fikirkan balik, rupanya ada sifat-sifat mak abah dalam diri aku.. :)

aku cepat marah macam mak, tapi kadang-kadang cool jer macam abah
aku pengasih macam mak, tapi biasanya terlebih kasih macam abah
aku ambil berat macam mak, tapi selalunya terlebih memberi perhatian macam abah
aku suka masak macam mak, tapi biasanya suka beli makanan banyak-banyak macam abah
aku prihatin macam mak, tapi selalunya terlebih risau macam abah
pipi aku ikut pipi mak, tapi muka aku banyak iras abah
aku rapat dengan mak, tapi lebih manja dengan abah
aku suka cuba sesuatu yang baru macam mak, tapi biasanya suka yang konservatif macam abah
aku lembut hati macam mak, tapi biasanya tegas macam abah
aku jarang senyum macam mak, tapi kadang-kadang peramah macam abah

haha.. tu jer yang aku dapat fikirkan.. apapun, sifat buruk kita janganlah salahkan mak ayah. dah silap sendiri, ngaku jer la.. aku ni boros, suka lengah-lengahkan waktu, tak suka lipat baju, pemarah, macam-macam la.. haha

apa pun, akak sayang mak dan abah.. rindu... ni minggu akhir persekolahan 2011.. tak sabar nak balik kampung jumpa famili tersayang... muah!


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, November 2, 2011

Hari Tanpa Kata ++4 : Care



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Hari Tanpa Kata ++3 : How i plan to spend my life with you


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Tuesday, October 25, 2011

Entry Khas Untuk Bakal Suamiku :)

Cintai dia bila... dia merasa kopi atau teh kamu. dia hanya mahu memastikan rasanya sesuai dan sedap untuk kamu.

Cintai dia bila... dia memaksa kamu menunaikan solat. kerana dia mahu bersamamu di syurga nanti.

Cintai dia bila... bila dia meminta kamu bermain bersama anak-anak kerana mereka anak-anakmu juga.

Cintai dia bila... dia cemburu. dalam banyak lelaki yang boleh dia dapat diluar sana, dia telah memilih kamu sebagai teman hidupnya.

Cintai dia bila... dia membuat perangai yang menyebabkan kamu naik gila. kamu pun ada perangai begitu tapi dia bertahan kerana cintakanmu.

Cintai dia bila... masakan dia tak sedap. percayalah, dia telah mencuba.

Cintai dia bila... dia kelihatan selekeh pada waktu pagi. selepas itu dia akan sentiasa menghias dirinya untuk kamu.

Cintai dia bila... dia meminta kamu menolong anak-anak membuat kerja sekolah. dia mahu menjadi sebahagian daripada famili kamu.

Cintai dia bila... dia bertanya kepada kamu jika dia kelihatan gemuk. pendapat kamu sangat dia ambil berat, jadi katakan yang dia kelihatan sangat cantik.

Cintai dia bila... dia kelihatan cantik. dia kepunyaan kamu jadi hargailah dia.

Cintai dia bila... dia menghabiskan berjam-jam untuk bersolek. dia hanya mahu kelihatan cantik untuk kamu.

Cintai dia bila... dia membelikan hadiah yang kamu tak suka. senyum dan beritahu dia yang itulah hadiah yang kamu mahu selama ini.

Cintai dia bila... dia mempunyai habit yang kamu tak suka. kamu ada banyak masa untuk membentuk dia dengan kebijaksanaan dan kelembutan kamu sepanjang hidupmu.

Cintai dia bila... dia menangis tiba-tiba. jangan bertanya, cuma beritahu dia.. semuanya akan ok.


Cintai dia bila... dia mengalami sakit ketika period. belikan coklat, urut kaki dan belakang dia dan berbual dengan dia. percayalah ini memang berjaya!

Cintai dia bila... apa sahaja yang kamu lakukan tak dapat puaskan hati dia, semuanya sudah berlaku dan akan berlalu. teruskan hidupmu.

Cintai dia bila... dia merosakkan pakaianmu. yang kamu perlukan hanyalah baju yang baru.

Cintai dia bila... dia bertengkar dengan kamu. dia hanya mahu membetulkan keadaan.

Cintai dia kerana dia hak milik kamu. kamu sebenarnya tak perlukan sebab yang lain!

sumber : facebook

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Monday, October 24, 2011

Imran Ajmain - Selamat Ulang Tahun Sayang


lagu tema my birthday.. 16 okt yang lalu. suka giler lagu nih!

* dah tak ada yang nyanyikan lagu ni live untuk aku tahun ni, sebab dia dah berkahwin dan ada isteri. bakal menimang cahaya mata tahun depan. aku doakan kebahagiaan kau, kawan :) aku ada ceritakan pasal dia di sini.
*dengan rasa tak malunya, minta adik tujukan lagu ni dalam fb masa hari jadi sebab dia malu nak nyanyi. well, besday girl  boleh minta atau buat apa sahaja kan masa hari jadi? haha.. seronok betul bila dia tunaikan permintaan :)
* my love masih tak hafal lagu ni. ala sayang, bila la agaknya boleh nyanyikan untuk ina ni? haha :)
* tua sudah rupanya. tapi perangai tak matang-matang kan? :p

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Post Aku yg ke ~ 101

Lebih baik menangis dengan orang yang betul, daripada ketawa dengan orang yang salah

aku ni mudah sangat lupa diri, selalu terlebih batasan. ape nak jadi.. !
Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Sunday, October 23, 2011

Hari Tanpa Kata ++2 : confused



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Kecewa dengan awak, Zahiril Adzim :(

             apa yang aku tahu pasal dia, dia ni memilih karya /  filem / drama yang berkualiti. tapi bila aku tengok dia berlaku "filem Klip 3gp" aku terus down. eh kenapa dengan awak eh? ya, memang hak awak lah pilih filem mana-mana tapi berdasarkan rekod bersih awak selama ini, saya amat-amatlah kecewa kerana awak pilih filem macam ni. tengok tajuk pun tahu, apatah lagi trailer yang teruk, dapat dibayangkanlah filem nya yang macam mana.
           erm awak, saya minat sangat tengok awak berlakon, bukan sebab diri awak saja, tapi sebab awak berlakon memang best! tapi saya rasa ini lah satu-satunya kot filem lakonan awak yang saya tak nak tengok!!  ouh kecewanya saya dengan awak :(
           harapan saya pada masa hadapan, awak pilihlah filem yang elok sikit eh? PLEASE lah.. sedih saya lagi-lagi bila orang samakan filem ni macam filem 2 alam tu. apapun semoga awak sukses dalam kerjaya, ya?

dari : peminat awak
ghairah??? WTH


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

24/7

macam kebal tapi lembik
macam kuat tapi lemah
macam tak kisah tapi itulah yang ditatap
macam tak suka tapi macam apa entah

aku kah itu
yang aku sangka sudah kebal dan kuat
yang aku ingat sudah macam tak kisah dan tak suka
yang aku fikir ala... boleh blah!

tapi seminggu itu
seminggu yang menunjukkan kepada aku
aku masih tak sembuh
aku masih macam dulu
aku masih tak sedar diri
aku masih lupa diri

oh! kasihan dia
maafkan ina
ina buat lagi rupanya
ina buta hati lagi

cukuplah 24/7
seminggu itu
hati, kuatlah!

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Saturday, October 22, 2011

Hadiah Harijadi Pertama :)

18 okt 2011. 5.45 petang.

terima kasih. hadiah 1st yang akak dapat untuk tahun ni. really appreciate it. mungkin itu hadiah pertama dan terakhir dari adik sebab lepas ni adik dah jauh. tak pernah terfikir akan dapat hadiah dari adik tahun ni. :)
apapun sangat gembira sebab rasa finally i know that i mean something to you. tq for making me feel special. well, jaga diri. luv u.                

amboi.. kata muka akak tembam macam mickey mouse eh? haha :)

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Saturday, October 15, 2011

pelik lah!

         arini buka balik fb. tapi hati aku tak seperti yang aku sangka dulu. ingat aku akan excited. tapi hati rasa tawar. tak rasa apa-apa. hmm.. dah rasa fb bukan perkara yang menyeronokkan. tak ada pula aku beriya sangat. tapi dalam pada itu, aku gembira la sebab aku berjaya hilangkan ketagihan fb aku. harap-harap apa yang dirancang, hati aku kuat untuk buat. hmm.. untuk kebaikan diri aku gak.. dan dia.
          buka balik sebab esok besday aku. bajet kawan ramai yang wish la esok. haha! ingat 3-4 hari jer. pastu deactivate balik. hmm.. rasa bila tak ada fb, hati aku lagi tenang. contohnya.. kalau dulu ada perkara tu dalam fb yang akan buat aku sakit hati dan sedih, rasa tak keruan.. jiwa kacau.. hari ni dah tak rasa apa-apa.. neutral. dan yang lebih hebat, aku rupanya boleh hidup tanpa fb, dengan syarat kena tutup la. kalau buka jer, mesti asyik nak online jer! hmm..

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, October 12, 2011

Hari Tanpa Kata ++1 : emptiness



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Saturday, October 8, 2011

fasa-fasa terakhir hidup

umur dah hampir 26 tahun. rasanya hanya beberapa fasa hidup lagi yang belum aku capai..

  1. berkahwin (insyaAllah hujung tahun depan)
  2. ada anak ( si dia kata nak 7 orang. ouh mak guard! haha.. aku teringin nak anak kembar.. macam dia. cuma kembar dia meninggal masa baby.. )
  3. sambung master (kalau kuat semangat sampai phd)
  4. ada rumah sendiri (teringin rumah kampung. ada halaman cucuk tanam, kolam ikan.. kebun :)
  5. jadi tutor / pensyarah (rasanya lepas ambil master la. target 10 tahun lagi)
  6. pencen (lagi 32 tahun.. peh!)

ada 6 perkara saja lagi. nampak sikit tapi susah dan mengambil masa untuk ditunaikan. semoga umur aku panjang dan tiada halangan untuk peroleh semua itu. ameen. moga dipermudahkan. :)

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

bruno mars - it will rain


If you ever leave me baby,
Leave some morphine at my door
‘Cause it would take a whole lot of medication
To realize what we used to have,
We don’t have it anymore.

There’s no religion that could save me
No matter how long my knees are on the floor
So keep in mind all the sacrifices I’m makin’
Will keep you by my side
Will keep you from walkin’ out the door.

[Chorus]
Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same, if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...

I’ll never be your mother’s favorite
Your daddy can’t even look me in the eye
Oooh if I was in their shoes, I’d be doing the same thing
Sayin there goes my little girl
Walkin’ with that troublesome guy

But they’re just afraid of something they can’t understand
Oooh well little darlin’ watch me change their minds
Yeah for you I’ll try I’ll try I’ll try I’ll try
I’ll pick up these broken pieces ’til I’m bleeding
If that’ll make you mine

[Chorus]
Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...

[Bridge]
Don’t just say, goodbye
Don’t just say, goodbye
I’ll pick up these broken pieces ’til I’m bleeding
If that’ll make it right

[Chorus]
Cause there’ll be no sunlight
If I lose you, baby
There’ll be no clear skies
If I lose you, baby
Just like the clouds
My eyes will do the same if you walk away
Everyday it will rain, rain, rain...


dont you ever leave me, baby..

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

vierra - rasa ini


ku suka dirinya
mungkin aku sayang
namun apakah mungkin
kau menjadi milikku


dengar lagu ni, teringat masa kami mula-mula berkawan :)

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

khalifah - cikgu ayu

layan! ade sentimental value pada aku.. hehe



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Tuesday, October 4, 2011

genap 4 bulan ~ bertunang dengan cinta!


sekejap jer dah 4 bulan kan sayang? hee.. i love you so much!
dengar lagu ni, teringat tentang kita :)


You're still the one I run to 
The one that I belong to 
You're the one I want for life 
You're still the one that I love 
The only one I dream of 
You're still the one I kiss good night 
I'm so glad we made it 
Look how far we've come my baby..

ada beberapa petikan kata-kata tentang tunang / cinta yang aku kutip daripada internet :
  • Find the person who will love you because of your differences and not in spite of them and you have found a lover for life. ~ Leo Buscaglia
  • The best and most beautiful things in this world cannot be seen or even heard, but must be felt with the heart. ~ Helen Keller
  • Let us be grateful to people who make us happy, they are the charming gardeners who make our souls blossom. ~Marcel Proust 
  • For you see, each day I love you more. Today more than yesterday and less than tomorrow ~Rosemonde Gerard
  • Love reminds you that nothing else matters. ~ Any Bushnell
  • In all the world, there is no heart for me like yours. In all the world, there is no love for you like mine. ~ Maya Angelou
  • It's so great to find that one special person you want to annoy for the rest of you life. ~ Rita Rudner
  • It's not your perfectness that I fell in love with. It was your flaws that brought me in. ~ Unknown
  • If I had to choose whether to breathe or to love you, I would use my last breath to tell you that... I love you.
  • They say you only fall in love once, but that can't be true... Every time I look at you, I fall in love all over again.
  • You are irreplaceable and irresistible. Together we'll make this unbreakable.
  • Everything about you is beautiful.

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Tahniah adik!

               khamis lepas (29 sept) adik mesej beritahu dia berjaya dalam interview aritu dan dapat uitm arau, perlis. dah agak dah mesti dia dapat. dia akan mendaftar 16 nov nanti. sebenarnya lama dah tak sembang dengan dia sejak aku tutup fb tu. rindu gak la. rumah 3 minit jer. haha. apa pun gembira untuk dia, akhirnya dia akan menjadi seorang mahasiswa, walaupun dia teringin masuk uitm jengka, tapi sekurang-kurangnya dia dapat kos yang dia suka.. sains sukan. akak gembira akhirnya hasrat jijie nak msuk uitm kos sains sukan tercapai.
             semoga dia selamat dan berjaya di perantauan nanti. walaupun tak ada geng, akak tau mesti jijie senang dapat kawan kat sana. everyone will love you, believe me. especially girls of course! hehe.. selamat menempuh dunia universiti! jaga diri adik elok-elok tau? miss you.


+ and bestfren dia a.k.a kembar jijie pun dapat uitm tapi di jengka. akhirnya terpisah juga kembar siam tu. haha! berkepit jer.. 
+ teringat pesan  terakhir dia sebelum aku tutup fb.. "jangan cari adik angkat lain lagi"
hee. dun worry lah! :))



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Sunday, October 2, 2011

Selamat Hari Lahir, Anastasya (Tasya)

(siapa yang tak tahu tasya yang mana, aku pernah cerita dulu di sini)

           pukul 9 pagi tadi pergi ke tanah perkuburan anak murid aku, ditemani dengan 3 orang bekas rakan sekelas dia. hari ini hari lahir dia, kalau dia masih hidup.. hari ini genap dia berumur 15 tahun. mula-mula sampai ke kubur dia, dalam hati terdetik, "kecilnya kubur..!" ~ nampak sangat semasa dia sakit tubuh dia bertambah kecil apatah lagi dia memang kecil molek orangnya.
             ada rasa sebak dan insaf dalam diri. siapa kata ajal hanya tiba ketika tua? siapa kata sakit itu tiba pada yang berumur? ajal maut di tangan Allah. dia lebih disayangi jadi dia diambil dahulu. meninggalkan orang-orang yang sayangkannya. kadang-kadang terfikir, ajal yang lebih awal sampai lebih baik daripada umur yang panjang tapi penuh dosa. berapa banyak dosa dah aku buat sepanjang 26 tahun ni? berapa banyak pahala yang hilang angkara dosa-dosa itu? 
            aku cabut rumput-rumput yang melata di kubur dia sambil berdoa dan berzikir.. semoga pahalanya sampai kepada arwah. selesai membaca yassin aku bacakan selawat agar rohnya tenang. tapi aku tahu, budak sekecil dia insyaAllah tiada dosa besar yang tidak dapat diampunkan. dibesarkan dalam kelompok kawan yang pakai tudung macam chipsmore, alhamdulillah aku lihat dia tak pernah menayangkan rambut dia. perangai elok, tak pernah dengar dia buat perangai di sekolah. tak pernah dengar guru-guru komen perkara buruk pasal dia. semoga apa yang baik-baik itu ada pada dia. 
            sebelum melangkah pergi, dalam hati aku ucapkan kepada arwah.. "Selamat Hari Lahir, Tasya. kalau Tasya hidup lagi, mesti minggu depan Tasya akan menduduki PMR." aku tahu dia sentiasa dibawah lindungan tuhan. semoga segala dosanya diampunkan dan ditempatkan dalam kalangan orang yang solehah. Alfatihah.

tasya yang bertubuh kecil di tengah-tengah gambar ni. comel kan dia? semoga dicucuri rahmat keatas rohnya.
gambar ini aku ambil semasa hari sukan sekolah, waktu dia sertai pasukan kawad seliaan aku.


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Perkara yang buat aku benci sangat blog korang

 kadang-kadang kalau tak ada kerja.. lagi-lagi sejak tutup fb nih, aku rajin blogwalking blog orang lain. masuk secara random jer.. tengok tajuk yang menarik.. tapi kadang-kadang isi nyer best tapi ade faktor-faktor lain yang buat rimas aku nak stay kat situ lama-lama.. antaranya

  1. autoplay music - benda paling pantang la kalau masuk blog orang ni. tak kisahlah lagunyer sedap atau tak. tapi memang mengganggu konsentrasi aku nak khusyuk baca. puh-lislah! tukar setting jadi manual jer.
  2. font tulisan yang susah nak faham - aku faham apatah lagi gugurl memang suka pakai font comey-comey dan warna yang cute. tapi kadang-kadang kalau salah pilih font dan warna memang menjemukan dan buat aku menyirap jer nak baca..
  3. blog yang terlalu banyak column. tak tahu nak tengok mana dulu. serabut tau! - ni satu hal lagi. dahla tulisan ko fancy, pastu banyak pulak column. kalau banyak column dah tentu ada banyak scroll sebab skrin yang kecil nak memuatkan kolumn kau yang serabut tu. point aku : pandai-pandailah susun column kau. buat pening orang nak baca jer.
  4. ade iklan berderet - asal masuk jer dah ada iklan suruh klik. rimas tau! tak suke-tak suke-tak suke. kadang-kadang tengok blog budak- budak tapi iklan pasal s** la, pasal nak besarkn la.. apela.. =='
  5. ada skrin itam yang tulis 'save energy' - err tak adalah kisah sangat tapi save energy? aku pakai lappy dan pakai elektrik (tak pakai battery) so benda ni macam pelik jer.. 
  6. yang tak habis-habis suruh orang follow! - yer, orang yang baca tu tentu akan follow u kalau blog u tu menarik. ni main paksa-paksa pula. kalau dah tak best tu tak ada maknanyer la kan?
  7. sikit-sikit kutuk kerajaan, sikit-sikit orang lain tak betul - aku tak berpihak pada mana-mana parti politik, mana yang baik aku ambil, yang buruk aku buang. tapi berpada-padalah dalam memberikan buah fikiran dan pandangan. yer tau itu blog korang, korang boleh tulis apa sahaja yang korang suka. tapi fikir dahulu sebelum tulis. kadang-kadang tulisan itu menunjukkan kedangkalan dan kependekan akal kita. buat rujukan atau research sebelum nak tulis sesuatu yang serius. bahaya woo! kalau apa yang kau tulis tak betul, tak pasal-pasal kecoh!
  8. blogger perasan popular  - tulis sikit nak angkat diri, tulis panjang sikit nak angkat bakul. bosan! ingat ya, awak popular sebab ade banyak blogwalker ni.. jangan mudah takbur bila ada pengomen yang tegur awak dalam menulis, tu tandanya diorang sayang awak, tak nak awak ulangi lagi.. open minded sikit! jangan pandai cakap orang sahaja, awak sendiri kena buka minda.
  9. mencarut dari awal entry sampai la abis - macamlah parents dan cikgu kau tak ajar adab sopan tu semua. kat sekolah perkataan B*** dan S*** jer ke yang kau tahu? kesian.. kesian. nak mengutuk tu guna perkataan baik sikit boleh? terutama blogger lelaki la kan.. ya tau lelaki ni bergurau memang kasar, tapi jagalah perkataan ya.. bahasa menunjukkan bangsa, ya adik-adik :)
  10. emo memanjang - selalu blog budak-budak sekolah la.. semua benda yang tak sepatutnya dia tulis. kutuk cikgu sekolah, benci mak ayah.. dan macam-macam lagi. mungkin sebab korang tak matang lagi,    so tak terfikir akan apa pandangan orang pada korang nanti bila baca entry korang. 
  11. blog berat - punya la lama nak tunggu dia habis loading sebab penuh dengan clip, lagu, widget dan gadget gerak-gerak.. berjanggut tunggu.. buat orang bosan jer walaupun entry kau menarik.
++kadang-kadang cakap orang pandai, silap-silap blog aku ni pon ada orang kutuk kan? haha ~ sebarang komen dialu-alukan :)

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Saturday, October 1, 2011

Pasha Ungu feat Adelia - Penghujung Cintaku



menanti saat-saat untuk disatukan. setahun saja lagi..
bersabar ya. sayangku.. mmuah!

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Friday, September 30, 2011

ina buat untuk diri ina.. dan untuk kita

25 sept 2011 ~ pukul 12 tengahari. aku deactivate akaun (untuk sekian kalinya)

          sebab? aku nak jadi diri aku sendiri dan untuk dia. lama dah agaknya aku kurang bagi perhatian pada dia. terlalu ketagih pada fb. hidup jadi tunggang-langgang. semua kerja terbengkalai, kerja sekolah.. kerja rumah semua aku abaikan sebab fb. 
          aku nak jadi diri aku yang dulu. yang tentunya lebih baik dari sekarang. dulu aku bukan ina yang sekarang. kadang-kadang timbul rasa benci dan malu pada diri sendiri, rasa aku dah zalimi diri sendiri dengan perlakuan begini. lebih-lebih lagi bila dia merasakan aku juga mula mengabaikan dia. so i need to stop all these things. 
         bukan mudah melakukannya. easier said than done. hari pertama.. bagai nak gila aku dibuatnya. tak tahu nak buat apa. hampir sahaja buka balik akaun. akhirnya aku keluar rumah.. untuk hilang rasa tak tentu arah. hari kedua.. makin reda. begitulah hari seterusnya.. 
         memang rindu segala-galanya yang ada di fb. terfikir.. aku betul-betul nak delete ker? sebab sekarang aku rasa aku sudah mula rasa tak terlalu ketagih. aku dah boleh buat perkara lain. hidup aku juga mula teratur, mula rasa tenang. aku mula mencari hobi baru... mula cari novel baru, menonton tv.. dan nampaknya agak berkesan.. tak terlalu fikirkan fb macam dulu. alhamdulillah.. semoga berkekalan..
        dan tentunya ini berita gembira untuk dia. dia mahu aku yang dulu. yang hanya beri perhatian pada dia. kasihan.. lama rupanya aku abaikan dia. sayang, ina minta maaf.. 

doakan hati aku kuat untuk delete!
demi dia.


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Friday, September 9, 2011

Aku terpersona lagi..

         Dia unik. dia selalu mengkagumkan. entahlah. dengan gaya bersahaja, dia mencintai segala-galanya tentang aku. baik buruk aku, cacat cela aku, apatah lagi kelemahan aku. pelik kan? memang pelik.

            Raya ini, genap 2 bulan tak berjumpa. rindu jangan cakaplah, tak terkata. sebenarnya peluang bersama tu hampir tiada. aku sibuk dengan adik aku, dia sibuk balik kampung. frust. tak ada mood raya ni. tapi rupanya hati dia juga melagukan lagu rindu yang sama. 

Rabu. 1.00 petang. klang sentral.
        Aku jumpa dia. manisnya dia berbaju kemeja ungu pemberianku. terpersona aku. walaupun masa tu hati bengkak sebab menunggu dia selama sejam disitu (sampai sempat aku habiskan set double cheese burger dalam kereta). dia tahu aku tak suka menunggu. aku cuba duga hati dia. aku merajuk. sabar betul dia pujuk. dah masuk 5 tahun lebih. dia masih tak jemu pujuk aku yang entah berapa ribu kali merajuk. 

       Berjalan tanpa arah tuju di Jusco Klang. akhirnya masuk ke MPH Bookstore. aku mencari novel idaman : karipap-karipap cinta. eh RM14.00 jer? boleh sangat la beli. tiba dikaunter, si dia dengan senyuman manis, 'Nah! Ayang suka kan yang ni?' rupanya dia menghulurkan buku penulisan Zahiril Adzim : Bogel Menuju Tuhan. pantas aku membelek-belek buku tu sambil memuji-muji kehenseman ZA dalam buku tu. Dia? senyum jer! dia tahu aku gila dengan pelakon tu. banyak gambar dalam lappy aku. siap poster aku tampal di dinding katil. tapi dia tak kisah. 'tak apa, abang belikan'. aku? terkedu seribu bahasa. senyuman terukir. hati terpersona lagi. untuk kali kedua hari itu. 

       Perjalanan balik ke muar. aku kembali seorang. tapi hati aku tertinggal pada dia tadi. lupa nak minta. hmm.. rindu lagi lah nampaknya.. :(



thanks for loving me that much, sayang.. ina rindu abang.

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Wednesday, August 24, 2011

maafkan aku, cinta




Im Sorry Crying


cik bintang sayang encek awan

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Monday, August 22, 2011

Nur Jannah Alia - You

first time jumpa lagu ni dan penyanyinya aku tak tahulah macam mana rupa dia. tapi lagu dia best! layan~~

aku suka version nih.. tapi try gak layan version bawah ni


kalau yang berhati jiwang macam aku sure suka lagu ni. suara dia bagus sekali!
Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Sunday, August 21, 2011

Inteam - Kasihku Abadi


Kamar hatiku, sekian lama 
Suram dan sepi, kekosongan 
Aku mencari insan sejati 
Untuk menemani hidupku 

Adam dan Hawa diciptakanNya 
Disemai rasa kasih sayang 
Agar bersemi ketenangan 
Dan kedamaian di hati 

Ku harap hanya keikhlasan 
Dan ku rindukan keramahan 
Aku inginkan kemesraan 
Berkekalan berpanjangan 

Mengasihimu, dikasihi 
Menyayangimu, disayangi 
Merindui dan dirindui 
Saling mengerti di hati 

Biar hilang kabus di wajahku 
Biar tenang resah di dadaku 
Terimalah serta kabulkan harapan ini 
Oh Tuhan 

Ku melafazkan kata penuh makna 
Bersaksi Tuhan yang Maha Pemurah 
Hidup mati jodoh pertemuan 
Ditentu Allah yang Esa 
Perkenankan hasrat di hatiku 

Moga impian kan dirahmati 
Dipertemukan serikandi 
Susah dan senang sama harungi 
Demi cinta yang hakiki 
Oh...

Mode : kawen :p

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Saturday, August 20, 2011

maaf abah...


tadi tengok 1 video pasal bapa.. pasal seorang bapa yang bisu pekak tapi sayang sangat pada anak perempuan dia. terus teringat kat abah. terasa betapa berdosanya aku terhadap abah. aku jarang hargai dia, jarang tunjukkan aku sayang dia. memang nangis betul-betul tengok video td. banyak cerita pasal abah terimbau semula..

  • aku selalu rimas kalau abah tunjukkan kasih sayang dia berlebihan. contoh, dia susah nak lepaskan aku keluar seorang diri kecuali dia yakin dengan aku. selalu adik aku kena temankan. nak drive seorang balik kampung pun dia tak bagi. 
  • sejak kecil, memang nampak dia lebihkan aku dari adik-adik yang lain. dia pernah cakap, "abah sayang along lebih dari anak-anak abah yang lain". terharu...
  • harapan dan pandangan dia pada aku selalu tinggi. selalu anggap aku paling pandai, paling cantik, paling bagus dalam hati dia... kadang-kadang takut kecewakan dia.
  • abah selalu rasa aku ini masih kecil. dia masih layan aku seperti budak perempuan yang masih perlukan perlindungan dia. susah sangat masa nak minta izin berkahwin dulu. makan masa setahun juga pujuk. tapi bila mak pujuk dan cakap, aku dah 26 tahun baru dia bagi. rasanya baru tersedar aku sudah cukup besar panjang.
  • tiap kali aku balik kampung, mesti ajak aku pergi pasar malam. sebab dia tahu aku suka sangat-sangat pasar malam. padahal kalau aku tak ada, dia tak pergi pun.
  • mak pernah cerita, sejak aku kerja jauh ni, kadang-kadang dia duduk berdua dengan mak dan imbas balik cerita-cerita aku masa kecil, nampak dia rindu sangat pada aku.. sebab aku jauh.
  • abah kalau rindu pada aku, mesti dia suruh mak call aku tapi dia jarang nak cakap. mak jer la sembang panjang lebar dengan aku. tu cara abah beritahu yang dia rindu nak tahu berita pasal aku.
  • sudah tua begini, di usia 26 tahun ini.. abah masih panggil aku 'anak abah' atau 'manja'. kadang-kadang segan sebab depan-depan saudara pun dia panggil macam tu.
  • baru perasan aku ini macam abah. suka tunjukkan kasih sayang pada orang yang disayang. kadang-kadang secara berlebihan sangat.

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Sunday, August 7, 2011

when the kids share their views on love...

*Love is that first feeling you feel before all the bad stuff gets in the way."

"When my grandmother got arthritis, she couldn't bend over and paint her toenails anymore. So my grandfather does it for her all the time, even when his hands got arthritis too. That's love."

" When someone loves you, the way she says your name is different. You know that your name is safe in her mouth."

"Love is when a girl puts on perfume and a boy puts on shaving cologne and they go out and smell each other."

"Love is when you go out to eat and give somebody most of your French fries without making them give you any of theirs."

"Love is when someone hurts you. And you get so mad but you don't yell at him because you know it would hurt his feelings."

" Love is what makes you smile when you're tired."

"Love is when my mommy makes coffee for my daddy and she takes a sip before giving it to him, to make sure the taste is OK."

" Love is when you kiss all the time. Then when you get tired of kissing, you still want to be together and you talk more. My mommy and daddy are like that. They look gross when they kiss but they look happy and sometimes they dance in the kitchen while kissing."

"Love is what's in the room with you at Christmas if you stop opening presents and listen."

" If you want to learn to love better, you should start with a friend who you hate."

"Love is hugging. Love is kissing. Love is saying no."

" When you tell someone something bad about yourself and you're scared she won't love you anymore. But then you get surprised because not only does she still love you, she loves you even more ."

" There are 2 kinds of love. Our love. God's love. But God makes both kinds of them."

"Love is when you tell a guy you like his shirt, then he wears it everyday."

" Love is like a little old woman and a little old man who are still friends even after they've know each other so well."

"During my piano recital, I was on a stage and scared. I looked at all the people watching me and saw my daddy waving and smiling. He was the only one doing that. I wasn't scared anymore."

" Love is-if you hold hands and sit beside each other in the cafeteria. That means you're in love. Otherwise, you can sit across from each other and be okay."

"My mommy loves me more than anybody. You don't see anyone else kissing me to sleep at night."

" Love is when mommy gives daddy the best piece of chicken."

"Don't feel so bad if you don't have a boyfriend. There's lots of stuff you can do without one."

" Love is when mommy sees daddy smelly and sweaty and still says he is handsomer than Robert Redford."

"If you want somebody to love you, then just be yourself. Some people try to act like somebody else, somebody the boy likes better. I think the boy isn't being very good if he does this to you and you should just find a nicer boy."

" Love is when your puppy licks your face even after you left him alone all day"

"When you're born and see your mommy for the first time.

" Love is what makes people hide in the dark corners of movie theaters."

"Love goes on even when you stop breathing and you pick up where you left off when you reach heaven."

" My enemies taught me how to love."

"I know my older sister loves me because she gives me all her old clothes and has to go out and buy new ones."


"You have to fall in love before you get married. Then when you're married, you just sit around and read books together."

" I let my big sister pick on me because my Mom says she only picks on me because she loves me. So I pick on my baby sister because I love her."

"Love cards like Valentine's cards say stuff on them that we'd like to say ourselves, but we wouldn't be caught dead saying."

" When you love somebody, your eyelashes go up and down and little stars come out of you."

"Love is when mommy sees daddy on the toilet and she doesn't think it's gross."

" You never have to be lonely. There's always somebody to love, even if it's just a squirrel or a kitten."

"You can break love, but it won't die." 

*lupa la aku amik kat mana post ni. ni jumpa masa godek-godek lappy aku.

Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

Thursday, August 4, 2011

movie review : Tolong! Awek Aku Pontianak

           lama aku tunggu line download cerita ni. akhirnya berjumpa. dengan pantasnya aku download walaupun aku tahu aku akan berdepan dengan masalah broadband yang akan semput-semput selepas itu... sebab utama aku beriya-iya mesti lah sebab my hero, Zahiril Adzim ( my tunang dan adik angkat mesti menyampah setiap kali aku ulas psl ZA ni.. haha)


            mula-mula ingat macam cerita tipikal melayu lain.. rupa-rupanya best! (bukan semata-mata sebab ZA tau. tapi tambah istimewa dan menarik sebab ZA). ceritanya berkonsepkan komedi ringan. tak membosankan. part paling aku suka semasa Bob dan Maya (ZA dan Sazzy Falak) di perhentian bas. giler sweet la saat tu. ditambah dengan senyuman malu-malu ZA... aduh cair lagi dan lagi. haha! dan ouh part bob nyanyi untuk maya sangat la nerd dan aku suka sangat cara dia. (aku kan suka lelaki nerd. baca sini)
          watak-watak tambahan lain pon bagus, lagi-lagi si pian watak rakan serumah bob yang sengal. haha.. mesti korang geli-geleman bila tengok saat pian dan bob berbicara.. macam gay kot! (tapi pian kata bob tu BFF die.. LoL). Lepastu watak bos kepada bob dan penampilan istimewa Dato' Jalaluddin Hassan pun tak menghampakan. tapi cuma satu jer kot yang tak best. aspek make up die tak real. make up pontianak macam celak mata yang comot jer. sama juga make up bob lepas kena belasah. macam mumia jer make up nye. (tapi ZA tetap maintain cute).
          selain bob, watak maya yang Sazzy Falak pegang pun best. cara dia bercakap macam seksi jer.. hehe.. suka lah! dulu ingat Liyana Jasmay yang jadi heroin sebab nama dia dan ZA saja yang di highlight. rupanya LJ tu cuma watak adik maya jer.. not so bad. 
        ok, secara keseluruhannya aku suka cerita ni. tak rugi kalau tengok kat pawagam. sesuai ditonton oleh semua golongan. dan tak ada sedikit pun unsur seram walaupun tajuknye ada kena mengena dengan pontianak. selamat menonton!


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

~ cerita HaTi aku ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...