Thursday, January 24, 2013

Perkahwinan Jarak Jauh - Menguji cinta dan rindu


                       dia sunyi. saya pun sunyi. melihat orang lain bergembira bersama dengan pasangan yang lain, tipulah kalau hati tak dijentik rasa cemburu. sedih hati ini memikirkan kehidupan yang bersendirian menghadapi segala dugaan dan cabaran hidup. segala perlu ditanggung sendiri. tiada siapa untuk disandarkan kepala, yang mampu memahami hati kecuali dia yang jauh.


              apatah lagi sejak berbadan dua ni, hati makin sensitif dengan keadaan. makin mudah kecil hati, mudah bersedih. ditambah dengan mabuk yang agak teruk dan selera yang semakin berkurang. mujurlah si dia sanggup datang hampir tiap minggu berulang-alik dari Klang - Muar.  kasihan pada dia yang bersusah-payah untuk aku dan baby. maaf sayang, Ina tak larat nak drive jauh. 
                 minggu ni genap 3 bulan kandungan. perut makin membesar. mabuk pun semakin teruk. hanya mampu sabarkan hati hadapi semua ini. kadang-kadang bila tak tahan, call dia sambil menangis. saya tahu dia ikut sedih kalau saya sedih. apakan daya, usaha untuk tinggal bersama masih tidak dimakbulkan Tuhan. mungkin ada hikmahnya untuk kami walaupun perit hati untuk menerimanya.


                   minggu depan akan buat buku merah untuk ibu mengandung. berkali-kali dia meminta maaf kerana tak dapat menemani aku ketika check up nanti. aku faham akan kesulitan dia walaupun disudut hati sayu kerana ibu yang lain ada suami yang menemani. aku sedapkan hati, cukuplah Allah memberikan bayi dalam kandungan ku sebagai teman aku hadapi getir hidup.
                     aku cuba kawal emosi  diri, takut akan mempengaruhi bayi nanti. kalau rasa rindu sangat pada dia, hanya baju dia pengubat rindu. hanya mampu call dan 3G untuk mengurangkan rindu. tadi pun baru sahaja melihat wajah dia melalui 3G. masih tak kurang rindu. 
                 sabtu ni dia datang lagi. dan dia janji untuk hujung minggu yang akan datang juga. banyak pengorbanan yang dia lakukan untuk aku. bersyukur kerana dikurniakan dia sebagai pasangan hidupku. tiap kali memandang dia, hati sentiasa memanjat kesyukuran atas 'hadiah ini. tak mungki dapat aku cari ganti lagi didunia ini.
                      sambil tulis post ni, air mata tak henti mengalir kerana rindu dan teringatkan dia. hidup sendiri di rumah sewa dan kesunyiaan semakin menggigit hati. orang boleh mengatakan macam-macam. tapi hanya aku yang menanggung tahu betapa peritnya bila berjauhan. hanya Allah tempat mengadu. tak sanggup nak luahkan pada mak abah kerana tahu mereka akan lebih-lebih risau nanti. walaupun kadang-kadang rasa dah tak mampu lagi menghadapi hari esok.
                       namun begitu, tiada apa yang mampu dilakukan selain redha atas takdir dan ketentuanNya. 



Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

30 comments:

  1. salam..just drop by to say hye.im the silent reader.we are in the same boat..im now pregnant almost 30 weeks n pjj too..kl-sabah.just only meet my husband once a month n alone preggy here ..This ramadhan will delivery our baby..hope you dont be sad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya alami apa puan alami.saya stay at perak while my husband at sabah.the different is my second home is at ward hospital.saya jumpa husband saya 2 bulan sekali..mental saya di uji.tapi saya fikir anak, saya kuatkan..

      Delete
    2. Semoga dugaan hari ini akan menjadikan peribadi puan lebih baik pada masa akan datang. Itu yang saya rasa sekarang. Pengalaman 6 tahun diperantauan (4 tahun sendirian, 2 tahun suami ikut merantau) menjadikan saya kini agak kebal dengan dugaan.. Hati lebih kental dan sabar. Semoga Allah permudahkan urusan puan

      Delete
    3. Doakan kami cekal dalam setahun pertama meniti alam rumahtnga..sabah kl bukan laa dkat,jarak memishkan kami..semoga hati takkn brubah..doakn kami mdpatkn rezki sprti mana psgan suami istri mahukn..sedih bila dtnya ttg zuriat sdgkn kmi jmpa 2bulan skli shja..moga tuhan mpmudahkn sgala..

      Delete
  2. Salam...menitis air mata membaca entry kamu. Sy juga seperti kamu. Juga pjj, 1 daughter (3y) & 1 son (3 mths). Dugaannya hanya kita yg lalui tahu. Tabahkan hati, sibukkan diri (i'm working, finishing my msc, sewing and selling online-semuanya dalam 1 masa)dan banyakkan berdoa. Semoga selamat melahirkan ya. Wassalam.

    ReplyDelete
  3. Tabah yer kita samer:-)

    ReplyDelete
  4. Tq atas komen n feedback sume. Hmm smoga ade sinar yg indah utk kita smua atas ksabaran ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiii salam . Boleh saya dapatkan email atau nombor telefon cik ? Saya sedang mengkaji tentang perkahwinan jarak jauh untuk tesis degree saya :) harapnya pengalaman cik boleh membantu saya dalam kajian saya :)

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.msa sy search google cari artikel utk motivate dri sy yg hamil dan sdg pjj dr suami, sy trrjumpa blog puan..keadaan kita serupa...hidup berjauhan dr suami..sgt menguji ketahanan mental dan fizikal..alhmdulillah. .sy sekarang memasuki trimester kedua....spjg trimester ptma..tiada alahan..cuma bila dh msuk trimester kedua..jd lebih sensitif..bile tgk org lain p klinik, beli brg dapur n baby ngn husbnd..memg sedih sgt..dok umah sensorg..lg lah...mcmna puan skrg? Masih pjj atau sudah dpt tinggal bersama suami? kita support each other ye utk lalui kehidupn pjj ni . .semua yg berlaku mesti ad hikmahnya.doakan sy jga spy dpt bersama suami dan tidak pjj lg ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi anak suami bkorban ut ke bumi muar. Kesian tgk anak yg xstabil emosi stiap kali jauh dr abi. Pon msih xbjaya pndh. Tp hati kurg cket sdey nye ble dh bsama. Moga puan juga akn bsma akhirnya

      Delete
  7. sy dah hmpir 3 tahun pjj..perasaan tu hanya allah yang tahu..ditambahkn lagi bila kali ni terpaksa berjauhan dengan anak..dugaan yg paling berat sedang sy lalui..sy kuatkan semangat..walaupon adakalanya sy rasa makin lemah..setiap minggu sy mengira hari untuk pulang..sememangnya jumaat yg saya tggu2..sy masih harapkan agar sy dpt ditransferkan ke pen..duduk sekali melalui suka duka bersama2 suami n anak yg saya sayang..namun saya redha..saya percaya pada ketentuan allah..tabahlah insyaallah ade jalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, berkat doa n usaha, serta pngorbanan suami bhenti keje di shah alam ogos lalu demi anak n isteri, sy berjaya btukar ke kg.. stlah hmpir 8 kali memohon. sy doakan puan juga akan tiba gilirannya tak lama lg

      Delete
  8. mengandung tanpa suami disisi bukanlah pekara yg mudah..tp percaya lah allah tu sentiasa ada dgn kita..dr pengalaman sy..alhamdullilah sy mudah bersalin..diberikan sy kemudahan di situ..allah tu adil..xpnh aniaya umatnya..sy xhenti mengharap berdoa agar saya dan suami dpt hidup bersama mcm org lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Sme ngn sy. Mgkin dh byk dugaan diberi sms mngndung sndirian. Bla saat bsalin tiba.. Sy hy sakit 2 jam n tpt 6.16 ptg slmt mlahirkn bby. Awl 2 mggu dr due. Syukur bos stuju sy cuti awl krn tiada siapa nk tmn kt cni..btul2 cuti hari ptama sy slmt bsalin

      Delete
  9. Ramai rupanya yg senasib..moga Allah sentiasa lindungi kita..hati kita..saya juga pjj dengan suami..dah 5 tahun..dan ini kali pertama saya mengandung..juga duduk sendirian dirumah sewa..x bole pergi lab n class sbb kandungan lemah..alahan lagi..nak buat kerja rumah yg biasa pun x mampu..baca blog ni sama2 menangis..sarawak-johor bukan bole balik selalu naik bas..tunggu tiket flight murah baru mampu nak beli..besarnya pengorbanan encik suami juga..Allahuakbar..moga hati ini juga tabah..aminnnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bgaimn puan skg? Mid ogos aritu suami amik kputusan pndh bsma ke tmpt sy sltah istikharah 3x. Tnpa jaminan keje disini.. Die brenti cmtu je. Alhmdulillah smggu je dh dpt keje lain kt cni. Skrg cuma tgh usaha pndh blk kg..

      Delete
  10. sedih sis baca kisah awak...walaupun pengalaman hamil check up sengsorang jugak saya ni..PJJ ..T_T.. kita ibu yang kuat kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah ujung bulan 6 sy berjaya pindah ke kg.. setelah 8 kali memohon pertukaran. cekal kn hati ya puan, banyak perkara kne tempuh sendiri. malahan sy pnh drive pkul 4 pg dlm gelap ke klinik mbawa anak yg demam.. smoga puan akan ddk bsama psgn juga kelak

      Delete
  11. Be strong all ibu2 n isteri2 pjj..u r not alone..sy da msk 5 taon pjj..hsbnd 5 kali mohon tukar tp msh belum ade rezeki..anak da msk 3 taon..wlupon dugaan pjj tu byk tp alhamdulillah Allah mudahkan sepanjang preggy xde sickness n bersalin mudah..anak pon jrg meragam n mudah jage..sabar byk2 ye ibu2.. sama2 la kite berdoa dpt hdp bersama dgn org y kite syg..aminn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ameen.. Diusia anak kedua 3bln n abgnya 2thn 4bln, suami kmbali mcari keje di tmpt org lantaran pluang keje kurg di kg. Namun kali ini ddk bsma parents yg sudah bpencen. Kurg sikit rasa sedih wpon hiba juga dgr rintihan anak sulung yg stiap hari btanya dimanakah abinya..

      Delete
    2. Ameen.. Diusia anak kedua 3bln n abgnya 2thn 4bln, suami kmbali mcari keje di tmpt org lantaran pluang keje kurg di kg. Namun kali ini ddk bsma parents yg sudah bpencen. Kurg sikit rasa sedih wpon hiba juga dgr rintihan anak sulung yg stiap hari btanya dimanakah abinya..

      Delete
  12. Saya org baru pjj.. Saya memang jenis xboleh berenggang dgn suami.. Saya perlukan suami disisi.. Sebb kerja saya teruk n stress hari2..tp bila dh jauh.. Menangis ni setiap kali berpisah itu jer mampu buat.. Peluk puas2..menangis di dadanya..saya akan menangis sambil drive biar puas saya nangis..hari ni saya terbaca coretan blog ini..buat saya terhenti menangis utk seketika.. Akak2 yg kuat dlm ni.. Beri la kekuatan pada saya utk menempuhi pjj yg sunyi ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah merasa saat itu dr single shingga anak berumur 1thn (4thn) ddk sendirian di rumah sewa tnpa housemate. Mmg perit. Rasa mls nk blik umah. Pngalaman preggy bseorangan, pengalaman drive sndiri dlm sarat muar-klang, pngalaman drive bw anak kecil pjlanan muar-klang ktika ayahnya perlu memenuhi tuntutan kerja sgt mematangkn sy hadapi dunia sndirian. Hadapi sakit pening anak, karenah anak, tekanan kerja mmg pahit. Tp Allah mdgr stiap rintihan Hambanya..
      Kini stelah ddk bsama 3thn, suami kmbali bkerja jauh sjak awl thn ni.. Kmbali pjj kami berempat (anak dh 2).. Perit mmg perit tp pngalaman lalu byk mbantu mhadapi hari ini.. InsyaAllah di akhir jln, puan akan fhm Tuhan sdg training kita mjadi hamba yg lebih sabar n tabah

      Delete
    2. Drive smbil nanges tu simptom biasa org pjj yg sdg kmurungan huhu.. Tp pngalaman pjj-ddk bsama- pjj kmbali rasanya bjaya mbugarkn kmbali rsa cinta antara kami. Bknla xsyg sms ddk bsama, tp tumpuan msing2 dh kearah anak2.. Jd bila dh ddk sndirian ni, merasai kmbali rasa rindu, cinta yg slama ini xtau mn ghairahnya.. Nikmatinya skrg puan, insyaaallah puan rasa manisnya bila btemu di ujung mggu..

      Delete
    3. seronoknye kalau saya mampu berjumpa suami saya seminggu sekali, Allah uji saya , ngan pregnant alahan teruk, berumah di hospital dan suami mampu balik 2 bulan sekali itupun seminggu je.saya mcm budak kecik meraung bila husband msuk boarding, dlm keadaan sgt lemah saya hantar husband ke airport dan hampir tiap malam saya menangis bila saya kesunyian.kuatkan saya untuk ujian ini demi anak yg sekian lama kami nantikan.semoga saya cepat sihat.

      Delete
    4. Semoga akhirnya puan mendapat peluang hidup sebumbung dengan suami tercinta. Dulu pernah diawal perkahwinan kami merancang untuk anak kerana jarak yang jauh. Tapi perancangan Allah itu lebih indah. Diberikan rezki anak awal, dengan mabuk teruk memang terasa makin membebankan. Namun kelahiran anak ini rupanya memberikan saya pelangi setelah hujan. Begitulah bagaimana anak menjadi penguat semangat diperantauan. Walaupun hanya berdua, insyaAllah puan akan lebih bersemangat. Dugaan memang bukan sedikit tapi anak akan menjadi penguat ibunya.. Semoga kelahiran anak akan menjadi mudah setelah Allah uji disaat kehamilan. Moga Allah Redha

      Delete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Masih lagi PJJ. Ank x smpai setahun, suami dh nikah lain. X tau nk kate ape, x tau nk fikir ape.

    ReplyDelete
  15. I feel u...sy di jb, husband kt kl...life mcm org xkahwin sbb balik keje xdpt msakan utk suami. sedih Allah je yg tahu

    ReplyDelete

~ cerita HaTi aku ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...