Wednesday, July 13, 2011

Ya Allah, sabarkanlah hati aku...

                   untuk menuju jalan bahagia itu bukan mudah. banyak cabarannya supaya kita tak mudah lupa diri. aku tahu itu. tapi kadang-kadang pedih juga hati ini. alhamdulillah.. setakat ini rumah sewa yang aku duduki ini ok. rakan serumah yang ok. walaupun mereka kerja biasa-biasa saja, tapi aku nampak mereka ialah orang baik. alhamdulillah.. lagi satu perkara baik, tuan rumah baru ni kata aku tak perlu bayar deposit untuk bulan ni. alhamdulillah.. terima kasih Tuhan kerana mendengar rintihan hati. sebab aku sangat-sangat kesempitan duit pada bulan ni. tak tahu la nak korek duit tang mana masa pergi ke Langkawi hujung bulan ni. tapi apa pun, rezeki Allah tu ada di mana-mana. 
                    semakin lama jalani hidup sendiri ni, aku lebih banyak simpan masalah kepada diri sendiri sejak aku belajar hidup sendiri, tanggung masalah sendiri. lama-lama dah terbiasa tak berkongsi masalah dengan orang lain. kalau sudah tak larat lagi menanggungnya, paling-paling aku akan luahkan pada si dia, mak atau kalau aku rasa tak tahu nak luahkan macam mana, aku menangis dalam bilik sendirian. memang perit. tapi buat aku lebih menghargai masa bahagia, masa senang aku. 
                      aku pernah baca satu hadis (tak pasti ayat yang betulnya macammana) lebih kurang macam ni lah.. jangan luahkanlah masalah kepada manusia kerana hanya kepadaNya patut kita berkeluh kesah kerana Dia suka mendengar rintihan hambanya.. itu sebenarnya cara kita mendekatkan diri kepadanya.. InsyaAllah, Dia Maha Mendengar, sampai masanya tentu masalah kita itu akan terlerai dengan sendirinya, dengan cara yang kita sendiri tak terjangka. walaupun perit bila ditimpa ujian tapi aku tak berani mempertikaikan kenapa aku diberikan ujian itu, sedangkan aku tak pernah persoalkan disaat aku diberikan kesenangan.
                    sekarang aku cuba bertahan dan bersabar. aku tahu ini proses kedewasaan yang aku perlu lalui. dan aku patut tahu ada orang lain yang lebih hebat cabarannya. Ina, bersyukurlah atas dugaan ini...

p/s : hari ni aku amik CRK. demam pula tu. tak tahu la sebab penat atau sebab makan durian. haish.. harap-harap esok demam aku kebah.. 


Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

4 comments:

  1. do take care yourself,babe.. *worried*

    ReplyDelete
  2. sama-sama.sekarang memang musim orang sakit. cuaca tak berapa elok. jaga diri ye. =)

    ReplyDelete

~ cerita HaTi aku ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...