Monday, January 17, 2011

bila tak ada depan mata baru diperlukan, kan?

        
           hahaha... kelakar sbnrnya tgk gelagat bdk2 ni.... dlu, mse thun lps ajar klas ni. aduhh! nakalnyer yg amat. bising tp msey la xde kurang ajar sgt. tp sgt3 malas blaja. pen n buku mmg harapkan kawan yg bw kan. buku diorg mmg aku yg pgg sbb konpem diorang akan bg alasan mcm2.
         this year, kalau aku lalu sebelah kelas diorang atau bselisihan di sk, mesti ada suara2 yang menegur. hahaha. msey ade perasaan diorg ni. rindu kat cikgunyer nih. alahai... kesian tgk cikgu yang gantikan aku ajar dia orang thun ni. terjerit2, terpekik terlolong... huhuhu. 
        mereka-mereka ini bukanlah terlalu lemah, cuma semangat dan motivasi tiada dalam diri. aku tak tahu apa yang menjadi faktornya. mungkin faktor famili (ya, ramai anak yatim dan keluarga berpecah belah), kewangan (ramai yang bkerja selepas sekolah) dan ada juga memang faktor diri sendiri yang tak mahu berusaha. rasa macam nak pecah kepala otak kot kalau usaha lbey cket fikir untuk cari jawapan bagi latihan2 yang aku berikan. semua nk spoon feeding! 
        tahun ni mereka dah f3. masa utk serius dan masa utk belajar. ada yang aku sempat cakap dan beri semangat untuk mereka. ya, aku kasihan sebenarnya. kasihan kerana mereka masih tak nampak masa depan mereka yang kelam jika mereka masih dengan sikap yang begini. tapi tula. yang mampu aku berikan hanya nasihat dan doa. 

"TUHAN HANYA AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM SELAGI MEREKA TIDAK BERUASAHA MENGUBAH NASIB MEREKA SENDIRI"

jadi pokok pangkalnya, usaha dan ikhtiar diri sendiri. tak ada rezeki yang akan datang bergolek.




Jika Saya Kata Saya Sayang, Bermakna Saya Sayang Sungguh-sungguh!!

No comments:

Post a Comment

~ cerita HaTi aku ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...